Back Eta hik zer? - Artearen bidezko eraldaketa soziala: Antzerki-foruma, egungo testuinguru sozial eta politikoan bizikidetza sustatzeko topagune gisa

Egitasmoaren izena : Eta hik zer? - Artearen bidezko eraldaketa soziala: Antzerki-foruma, egungo testuinguru sozial eta politikoan bizikidetza sustatzeko topagune gisa

Eragilea : Baketik Fundazioa

Telefonoa
689187904
Kontaktua
Elena Arambarri

Lantzen dituen arlo artistikoak:

Antzerkia

Zein eskola-ikasgairekin duen harremana:

Gizarte zientziak
Euskara
Gaztelania
Musika
Etika
Zein balio sustatzen ditu
Antzerki-forumaren bidez, gizartearen etorkizuna partekatuta eraikitzea eta giza eskubideetan oinarritutako balio etikoak sustatzea jorratzen da, arreta berezia jarriz gazteen artean. Antzerki forumak zapalkuntza-modu desberdinak, barrukoak eta kanpokoak, autoliberatzeko prozesuak aktibatzen ditu, bizitzak aurkezten dizkiguna: diskriminazioa, esplotazioa, indarkeria, botere-abusua, manipulazioa, bazterketa, indarkeria psikologikoa, mendekotasuna, isolamendua, pasibotasuna, inkomunikazioa, emozio-falta, apatia eta beste asko. Antzerki forumak ikuslearen egoera pasiboa eta antzerkian eta eguneroko bizitzan egile-aktore bihurtzea ahalbidetzen du. Saio horien helburua da eskola-etapan dauden eta horietan parte hartzen duten ikasleek lehen pertsonan senti dezaten izendatutako balioen eta kontrabalioen kontzientzia kritikoa, bizitza demokratikorako eta inklusiorako gaitasunak eraiki ditzaten.
Zein ikas mailari edo adinari zuzentzen zaio:
DBHko 4.a
Zenbat ikaslek parte har dezakete ekitaldi baten:
Gehienez 40 lagun
Ekitaldi bakoitzaren prezioa:

900+21%BEZa

Jardueraren deskribapena:

Euskal Herriko testuinguru politiko eta sozialean bizikidetza eta adiskidetzea bultzatzeko helburuarekin, «antzerki-forum: eta hik zer?” proiektuak gure bizikidetzan sakontzeko topagune eta aukera izan nahi du. Hiru gairen inguruan hausnartzeko topagune eta aukera izan nahi du. Hiru gairen inguruan hausnartzeko gunea : zer gertatu da eta zergatik? Zer egin dezakegu orain? Zer egin behar dugu etorkizunean berriro gerta ez dadin?

Aurkezten diren hiru istorioek euskal kasuan bizikidetzaren eta adiskidetzearen errealitatea dute oinarri. Hala ere, obra honek ikusleari dei egiten dion moduak ikuslea ikusten duenak bere bizitzan izan dezakeen edo bizi izan duen edozein gatazka aipatzen du. Errealitate komunaren eguneroko ekintzetan hainbat pertsonak egiten dituzten narratiben bidez, publikoa bere burua hautematen du indarkeriaren aurrean ematen dituen erantzun edo isiltasunetan.

Hiru pieza txikiz osatutako Bideoa erakutsiko da: «Eta hik zer ?». Bi aktorek hiru istorio labur interpretatuko dituzte, indarkeriak egunerokotasunean utzitako tentsio eta hausturak ardatz
hartuta

Lehenengo historia: Lehen piezaren dramatizazioa erakusten duen bideoa ikusten da: “Bizilagunak”
Gaia: beste auzokideekin hitz egiten ez duten bizilagunak.
Bigarren zatia: Forum. Grabaketa aztertu ondoren,moderatzaileek istorioetan aldaketa txikiak egitera gonbidatuko dituzte parte-hartzaileak, istorio horien garapen positiboenak aztertuz.
Gainera, nahi duenak eszenatokira eraman ahal izango ditu aldaketa horiek, aktoreen eta ikusleen gomendioen laguntzarekin. Horrela, ikusleak antzezlanaren gidoilari eta zuzendari bihurtuko dira,agian errealitatearena.

Bigarren historia: Bigarren piezaren dramatizazioa erakusten duen bideo ikusten da: “Herentzia”.
Gaia: helduengandik jasotako tentsioak daramatzaten nerabeen historia.
Bigarren zatia: Forum.

Hirugarren historia: hirugarren historioa ikusten dute: “Familia-kontuak”
Gaia: tabua duten familiak.
Bigarren zatia: Forum.


Hiraupena: Bi ordu guztira

Jarduera gauzatzeko behar diren baldintzak eta baliabideak:

 

Aktoreak ikastetxera bertara autoarekin sartu beharko lirateke, aparkatzeko eta beharrezko elementuen zamalanak errazteko. Hori ezinezkoa bada, ahalik eta modurik erosoenean nola egin daitekeen adieraziko da.

Espazio bat behar da, proiektagailu, pantaila eta ordenagailu batekin. Ikastetxeak ikasleentzako aulkiak jarriko
ditu, beste bat irakaslearentzat

 

Jarduerari buruzko txostena:

Jardueraren alderdi artistiko-kulturalari buruzko txostena.

Kasu honetan, proiektu artistiko hau tresna metodologiko bat da, balio instrumentala duena ikuspegi soziala modu sortzailean eta berritzailean kontuan hartzeagatik, eta balio partekatuak eraikitzeko balio duena:
antzerki-hizkuntza metodo pedagogiko gisa eta errealitate soziala ezagutzeko eta eraldatzeko modu gisa.
Urteetako esperientziak erakutsi digu magia nahasketan dagoela. Horregatik, antzerki-forumeko proiektuak zabaltzeari eta egokitzeari ekin diogu, ikusentzunezko medioak baliatuz, hauek ematen dizkiguten aukerak aprobetxatuz, forumari protagonismo handiagoa emanez. Gure ustez, benetako inpaktua esperientzia lehen pertsonan bizitzen denean sortzen da, eta batzuetan labur geratzen zitzaigun hain eskatua dugun esperientzia zati
hori. Une hori, publikoak, ordurarte pasibo izan den horrek, askatasunez aukeratzen duenean egoeradeseroso, desatsegin baten aurrean jardun ala ez.

Proiektu honetan, Baketik-ek arte bisuala eta antzerki forumaren metodologien aldeko apustua egiten du,funtsezko tresna baita terrorismoaren ondoren pertsona askoren sufrimenduak utzitako arrastoa, bizikidetzan ia oharkabean ematen diren aurreiritziak eta kalteak, alde batetik, agerian uzteko, eta, bestetik, parte hartzen duten ikusleengan erreakzioa sortzeko eta, zenbait aldaketarekin, sortzen diren egoerak aldatu egiten direla
ulertzeko. Forum-antzerkiak aukera ematen du, arte-lanaren berezko desinhibiziotik, bidegabekerien eta desberdintasunen aurka borrokatzeko mekanismoak sortzeko edo, gutxienez, gure portaeren gaineko hausnarketa eta zalantza eragiteko.

Zapalduaren antzerkiaren berezko eszenako lengoaia, sinpletasunari eta Augusto Boalek "antzerki pobrea"
deitzen dionari lotutako lengoaia estetikoa da, artifiziala eta arranditsua denari dimentsio berezirik eman gabe,non sintesia eta aktoreak diren benetako eguneroko egien sortzaileak. Beraz, dramaturgiak ideia horrekin batera joan behar du, pertsonaiak identifikatzen laguntzeaz gain.
Antzerkiaren teknika artistikoen bidez, beraz, ikasleen bizipen-ikaskuntza lortzen dugu, autopertzepziora bideratuta, eta egoera konplexuak identifikatzeko eta konpontzeko gaitasunak eta mekanismoak ematen dizkie, baita formula kultural partekatuen bidez ere.

Jardueraren arlo pedagogikoari buruzko txostena.

Lan-metodo honi bakerako hezkuntzan ikuspegi sozio-afektiboa deitzen diogu. Edukiak ez ezik, jarrerak eta balioak ere transmititu eta azpimarratu nahi ditugu. Metodologia ludikoa, parte-hartzailea, kooperatiboa, hausnarketa eta espiritu kritikoa sustatuko dituena. Ikuspegi sozio-afektiboa landu nahi den egoera "nork bere azalean bizitzean" datza, horrela, lanean ari garena ulertu eta sentiaraziko diguna lehen pertsonan esperimentatzeko, hura ikertzera motibatzeko eta, azken batean, jarrera enpatikoa garatzeko. Honek gure ebazpenak eta jarduteko moduak aldatzera eramango gaitu, hau da, konpromiso pertsonal eraldatzailea hartzera.

Bi ezaugarri handi ditu:
- Helduok adingabeei zuzendu ohi diegun diskurtsoaren, teoriaren edo gomendioaren aurrean, ekimen honek hizkuntza sortzailea, dibertigarria eta inplikatzailea eskaintzen du, haiekin komunikatzeko bitarteko gisa, askoz didaktikoagoa eta pedagogikoagoa dena;
- Gurasoek edo irakasleek eskolan arrazakeria edo indarkeria bezalako gaiez irakastean adingabeei jartzen diegun entzute pasiboaren aurrean, antzerki-forumak aukera ematen die haiek ikusleak izateaz gain aktoreak eta zuzendariak diren esperientzia bat bizitzeko. Errealitate bidegabe bat fikzio bihurtzeko aukera dute. Antzerkian eraldaketa horren subjektu izateak bizitza errealean antzeko eraldaketak izaten laguntzen die.

Zapalduaren antzerkiaren metodologiaren bidez, gazteak ispilu gisa identifikatzen dira beren errealitatearekin, erabiltzen dituzten hitzekin, portaerekin eta egunero erabiltzen dituzten jarrerekin. Beren burua dramatizazioa osatzen duten hiru piezetan islatuta ikusten dute: gazte batzuk familia-ereduren batekin identifikatzen dira, nolabait etiketatutako pertsonaia batekin, beren desberdintasunean onartua izateko nahiarekin, edozein dela ere, eta inpaktu handia jasotzen dute, ez mentala, emozionala baizik, eta, beraz, fisikoki sentitzen dute, bai eta une horretan berpizten diren benetako emozioekin ere. Orduan geratzen dira soberan diskurtso guztiak, hitzaldiak eta horma guztiak. Haiek, gazteek, istorioan parte hartu, aldatu, proposatu, sortu eta erabaki egiten dute.

Proiektu honek ez du portaera aldatzea ere nahi, gaztaroan askoz sakonagoa den zerbait baizik. Aniztasunaren aurreko pertzepzio-aldaketa. Sintomak ez konpontzea, baizik eta modu jakin batean jardutera, aurrez epaitzera eta etiketatzera garamatzan barneko kausa pertsonala. Artearen bidez hitz egiteko eta positibo bihurtzeko leiho bihurtzen gara.
 

Proposamenaren egilearen ibilbide profesionala

 

Baketik fundazioa norberaren, hezkuntzaren, bizikidetzaren, antolaketaren edo gizartearen eraldaketa prozesuak sustatzen ditu, zentzu etikoarekin. Aldaketa-prozesu horiek esperientziaren pedagogiaren bidez sustatzen dira. 15 urte bete ditu Baketik Fundazioak, eta erreferente gisa aurkeztu du bere burua bitartekotza lanetan, gatazkak konpontzen eta hainbat prestakuntza-prozesuren bidez elkartasuna eraikitzen. 2007. urteaz geroztik, Baketik taldeak, Antzerki Forumaren metodologiari esker, sentsibilizazio-lan bat egin du, batez ere haurren eta gazteen artean, jazarpenari, arrazakeriari, alkohol-kontsumoari, bide-hezkuntzari edo emakumeen eta gizonen arteko berdintasunari dagokienez.

2007tik 2020ra arte, gutxi gorabehera 30.000 ikaslek parte hartu dute gure lanetan. Ikasleek, euren irakasleek, Baketik-ek eta saioetara joan ahal izan diren pertsonek egindako ebaluazioa bat dator: antzerki parte hartzailearen formula hau zuzena eta eraginkorra da eskolan balio etikoak sustatzen laguntzeko.