Musika modernoaren jatorria

Egitasmoaren izena : Musika modernoaren jatorria

Eragilea : Jaime Alvarellos Correcher (JAC)

Telefonoa
608 832460
Kontaktua
Jaime Alvarellos Correcher (JAC)

Lantzen dituen arlo artistikoak:

Musika

Zein eskola-ikasgairekin duen harremana:

Euskara
Ingelesa
Musika
Zein balio sustatzen ditu
Urrutiko kultura baten balioa (erlatibismo kulturala), arrazakeriari bazterketa, kulturaren garapenean emakumeak eduki duen garrantzia, sorkuntza artistikoa askatasunerako bide bezala erabili izana...
Zein ikas mailari edo adinari zuzentzen zaio:
Bigarren hezkuntzako edo oinarrizko lanbide heziketarako zein mailatara edo zein adinetara dago zuzendua: Jarduera hau musikako ikasgaia ematen duen edozein mailari zuzenduta dago.
Zenbat ikaslek parte har dezakete ekitaldi baten:
Jarduera egin ahal izateko, aforoari egokitutako espazioa besterik ez da behar. Aforoa 100 lagunetik gorakoa denean, egoera eta lekuari egokitutako anplifikazioa eskatzen da. (Ikastetxearekin koordinatzen dugu guztia aurretik)
Ekitaldi bakoitzaren prezioa:

1550€ + BEZ-a (%10).

Jardueraren deskribapena:

"Musika modernoaren jatorria" kontzertu didakto bat da. Bertan, ikasleei musika modernoaren jatorria eta garapena azalduko zaizkie, 20ko hamarkadatik (landa-blues-aren lehenengo grabazioak) 60ko hamarkada arte (pop eta rock-aren agerpena Britainia Handian).


Kontzertuan zehar, ikasleek landa-blues-aren, Chicagoko blues-aren, Detroit-eko Soul-aren, Orleans Berriko eta New York-eko jazz-aren eta pop eta rock ingelesaren musikalanik esanguratsuenak entzungo dituzte. Musika guztia zuzenean joko da. Horretarako, eszenatoki gainean hiru musikari egongo dira, abesteaz gain, estilo bakoitzean esanguratsuak diren musika tresnak erabiliko dituztenak: baxu elektrikoa, washboard (arropa garbitzeko tabla), bateria, gitarra elektrikoa, gitarra akustikoa, erresonadorea eta harmonika diatonikoa.
Obra hauetako bakoitza estilo hauen agerpenak kulturaren garapenean izan zuen garrantziaren adibide izango da eta beraien garapenaren testuinguru osoa landuko da. Era berean, ikasleek musikari afroamerikarrek bizi izan zuten egoerarekin enpatizatzea landuko da.


 Beste kulturak errespetu eta begirune handiz begiratzeak duen garrantzia ere aztertuko da, hau baita gurea aberasteko modu bakarra.
Ikasleei gizarte afroamerikarraren gainean eman zen arrazakeriaren eta esklabutzaren ondorio onartezinak azalduko zaizkie, gaur egun "Black Lives Matter" mugimenduaren eraginez egunerokotasunean daukaguna. Bide hau, ikasleei beraien amets eta helburuengatik borrokatzeak merezi duela argi uzteko ere erabiliko da.


Musikagile eta musikari emakumezkoei arreta berezia eskeiniko zaie. Itzalpean egin zuten lanari buruz sakonduko da eta estilo hauen garapenean eduki zuten garrantziaz hitz egingo da.
 

Jarduera gauzatzeko behar diren baldintzak eta baliabideak:

Taldeak kontzertua egiteko behar diren elementu tekniko guztiekin bidaiatuko du. Gela edo auditorioa behar bezain handia izanen da, ikasleak eserita egon daitezen, eta gutxienez 4x3 metroko neurriak izanen dituen eszenatokia. Gainera, agertokian gutxienez bi korronte-hartune beharko dira.

Jarduerari buruzko txostena:

Jardueraren alderdi artistiko-kulturalari buruzko txostena.


Helburua ikasleak egunero entzuten duen musikaren zati handi baten jatorria zen den ezagutzea da.


AEBko hegoaldean landa-bluesa agertzeak aurrerapen handia ekarri zuen mendebaldeko kulturaren bilakaeran, eta gero mundu osora esportatuko zen. “Delta del Mississippi” izeneko eremuan, Orleans Berri-ko hirian eta Apalaches mendikatean kultura-talka bat izan zen, eta bertan hainbat kultura bizi izan ziren; besteak beste, ingelesa, irlandarra, frantsesa, afrikarra, espainiarra eta amerikar indiarrak. Kulturen arteko topaketa horren ondorioz, landa-musika sortu zen inguruko biztanle pobreenen artean, Mississippiko deltaren sail handietan kotoia biltzen zuten esklabo beltzen artean hain zuzen ere.

Musika landatar horrek, country blues izenekoak, lehen aipatutako kulturetako osagai nahasiak zituen. Europako tradizioko tresnak erabiltzen ziren, hala nola gitarra, harmonika diatonikoa, biolina edo pianoa. Gainera, akorde-progresio oso sinplea erabiltzen zen, Europako tradizio harmonikoan oinarritua, non funtzio tonal bakoitzaren oinarrizko akordeak (tonikoa, dominantea eta subdominantea) ia baliabide bakarra baitziren. Eskala nagusi gisa, ordea, pentatonika txikia erabiltzen zen, Afrikako kulturetan ohikoa zena, eta erritmo ugari; besteak beste, swing-a eta shuffle, Afrikako tradizioan oinarrituak.

Ondorengo pausoa funtsezko bi gertaera historikoren ondorio izan zen: gitarra elektrikoa eta instrumentu horretarako berariazko anplifikadoreak agertzea eta Mississippiko deltaren eremuko langileak Chicagora joatea. Bateriaren asmakuntzak, perkusio instrumentuak elkartuz, funtsezko zeregina izan zuen musika horren bilakaeran, baita baxu elektrikoaren asmakizunean ere.

Bateriaz, baxu elektrikoz edo kontrabaxuz, gitarra elektrikoz eta ahotsez osatutako musika-taldeak agertu ziren laster. Oso ohikoa zen, halaber, pianoa, harmonika (gitarra-anplifikadoreekin anplifikatua) eta haize-instrumentuak (batez ere saxofoia, tronpeta eta tronboia) ikustea. Chicagon, 50eko hamarkadan, blues elektrikoko lehen taldeak sortu ziren eta Rock and Roll agertu zen, Detroiten soul-a agertu zen eta New Yorken eta New Orleansen jazzaren bilakaerarekin jarraitu zuen.

Azkenik, kontzertu didaktikoan, 1960ko hamarkadan Amerikako kultura-mugimendu horiek guztiak nola aurkitu eta hartu zituzten azalduko da. Ingalaterran amerikarra ez zen teknologia bat zegoen, eta anplifikadoreak Jim Marshallek egokitu zituenez, soinu berri bat agertu zen. Rockak eta popak iraultza ekarri zuten Ingalaterrako kulturara eta, berehala, Europako kulturara. Besteak beste, The Beatles, The Rolling Stones, The Animals eta Cream taldeak izan ziren estilo berri horien aitzindariak.

Jardueraren arlo pedagogikoari buruzko txostena.


Lehenago azaldu den bezala, kontzertu didaktiko hau ikaslearen garapen pertsonalerako garrantzi handiko hainbat puntu lantzeko pentsatuta dago. Musika modernoaren jatorriaren eta haren ezaugarrien ikuspegi orokorra emateaz gain, landuko den bilakaera kulturalaren etapa bakoitzaren testuinguru historiko eta sozialarekin zerikusia duten alderdiak azpimarratuko dira bereziki.


Kontzertu honen helburu nagusia musika irakaslea erreferentzia-puntu batez hornitzea eta ikasleei musika modernoaren estilo guztiez (blues, jazz, soul, rock and roll, pop, rock, reagge, ska eta abar) hitz egiteko baliabideak ematea da, hasieratik gaur egun arte.
 

Proposamenaren egilearen ibilbide profesionala

Esperientzia handiko hiru musikarik hartuko dute parte kontzertuan, hala nola irakasleek eta musikariek.


-Jaime Alvarellos Correcher (JAC): JAC Beran bizi den gitarrista eta kantari honen izen artistikoa da. 2008an, “Musikene” Euskal Herriko Goi-mailako Musika Ikastegian Gitarra-Jazza espezialitatean lizentziatu zen, eta JAC erreferentziazko musikari bihurtu da Euskadiko blues eta musika beltzaz hitz egitean. Ludovic Bource (Oscar sarien eta Urrezko Globoaren irabazlea), Batiz (Fito & Fitipaldis, Gatibu, Akelarre, etab.) bezalako musikariekin eszenatokia partekatu du. o Jo Krause (jazz-bateria ezaguna), besteak beste. Gitarrako eta konboko irakasle gisa 15 urte baino gehiagoko esperientzia du Nafarroako eta Euskadiko musika eskoletan, eta hainbat hezkuntza proiektutan parte hartu du jarduera hau zuzentzen zaion adineko ikasleekin (kontzertu didaktikoak, ikastaroak eta mintegiak). Gaur egun, RAW diskoa aurkezteko kontzertuak egiten ditu.


-Iban Larreboure: 1983ko uztailaren 8an jaio zen Iban, eta oso gaztetatik sartu zen musikan, aitari esker, bateria-jolea baitzen. Urte batzuk pianoan eman ondoren, 10 urterekin hasi zen bateria jotzen. Dominique Marseille (Ecole Agostini Bordeaux) eta haren musika-proiektu paraleloek bide hori hartzera bultzatu zuten. Urrezko domina eman zioten ikastaroa amaitu zuen Bordelen, 2007an, eta epaimahaiak zorionak eman zizkion. Gaur egun, Iban bateria-jole aktiboa da eta South Westeko eszenatokian eta ikasketetan eskatu dute. D. Agostini de Urrugne eskolako zuzendaria eta irakaslea ere bada (64). YAMAHArekin kolaboratzen du 2016. urteaz geroztik, eta Live Custom eredua eta hainbat sinadura-kutxa aukeratu ditu esku hartzen duen proiektuen eskakizun guztiak betetzeko. Gaur egun, Zetak, JAC eta Tom Frager taldeen bateria da.


- Xabier Barrenetxea Garbizu: goi-mailako ikasketetan eta musikako masterrean lizentziatu zen Baxu Elektriko-Jazza espezialitatean, “Musikene” Euskal Herriko Goi Mailako Musika Zentroan. Gaur egun, Donostiako Francisco Escudero musika-kontserbatorio profesionaleko irakaslea da. Ibilbide musikal luzea du, eta, besteak beste, Mable John (Bruce Springsteen eta Ray Charles), Dee Dee Sharp, The Velvelettes, The Flirtations, Kim Weston, Melvin Davis eta Baby Washington bezalako musikariekin aritu da.