Ogi-apurra

Eduki publikatzailea

Rafaela Romero andreak nabarmendu du %50eko beherapenak aurrezki ekonomikoa eta justizia soziala handitu dituela MUGI sistemaren tarifetan

Rafaela Romero andreak nabarmendu du %50eko beherapenak aurrezki ekonomikoa eta justizia soziala handitu dituela MUGI sistemaren tarifetan

Gipuzkoako Garraioaren Lurralde Agintaritzak (GGLA) joan den irailetik martxan jarritako tarifen % 50eko beherakadak are gehiago bultzatu du pandemiaren hasieratik garraio publikoaren erabilera berreskuratzea, erabiltzaileek eta MUGI sistemaren erabilerak aurrezteko errekorrak lortuz. Beherapen horren ondorioz, tarifa merkeagoak eta bidezkoagoak ezarri zaizkie erabiltzaileei. Rafaela Romerok azpimarratu du “% 50eko beherapena dela eta, MUGIko tarifak merkeagoak eta bidezkoagoak direla”.

2022/11/24
Foto Rafaela Romero andreak...

Berreskurapenaren ondorioz, 14.231 MUGI txartel eskatu ziren joan den irailean, deskontu bereziak indarrean sartu ziren hilabetean. Datu horrek esan nahi du % 31,8ko igoera izan dela 2021eko irailaren aldean, eta, gainera, gainditu egin dela hil bereko eskaeren kopurua 2019an, COVID-19aren aurrekoa (12.077 eskaera), orain arteko kopururik altuena.

Rafaela Romero, GGLAko presidentea eta Mugikortasuneko foru diputatua: “Ondoriozta dezakegu 2022an MUGI sistemak sendotu egin duela pandemiak garraio publikoan eragin zuen eraginaren susperraldia. Suspertze hori, prezioen gorakadaren eta erregaien igoeraren ondorioz, finkatu egin zen maiatzetik garraio publikoaren erabilera”.

 

Gipuzkoako Garraioaren Lurralde Agintaritzako lehendakari eta Mugikortasuneko foru diputatua, Rafaela Romero, Eluska Renedo Gipuzkoako Garraio Agintaritzaren zuzendariarekin batera agertu da, 2022. urte honetan Gipuzkoako garraio publikoaren sistemak izan duen bilakaerari buruzko datuen berri emateko. Urte honetan, MUGI sistemak susperraldia sendotu du.

Gorakada horren arrazoi nagusiak honako hauek dira: alde batetik, zerbitzuaren kalitate ona, eta, bestetik, Gipuzkoako Garraio Agintaritzak abuztuan onartutako eta joan den irailaren 1etik indarrean dauden deskontu bereziak. Deskontu horiek, era berean, MUGIk erabiltzaileei jada eskaintzen zizkien deskontuen gainean aplika daitezke, progresibitatearen, hobariaren, zonakatzearen eta intermodalitatearen kontzeptuetan oinarrituta.

Gipuzkoako herritarrek, Euskadin txartel bakarra eta erabileraren araberako deskontu progresiboen bidezko tarifa-integrazioa duten lurralde bakarrak, MUGIri esker konpentsatu ahal izan dituzte erregaiaren prezio altuaren eta inflazio handiko egoeraren ondorio ekonomikoen zati bat, Europak bizi duen egoera zailak areagotuta. Deskontu berezien ondorioz, MUGI tarifa-sistemak ekitate eta justizia sozialeko maila sakonak lortu ditu, aipatutako deskontu progresiboez gain, zenbait kolektibori hobari sozialak eginez, haien errenta kontuan hartuta, eta transbordoak doakoak izatea ahalbidetuz.

Bere hitzaldian, Romerok azpimarratu du “MUGI txartelen 14.231 eskaeren kopuru errekorra izan dela 2022ko irailean. Kopuru horrek ia % 32 egin du gora 2021eko hilabete berean egindako eskaeretan, eta eskaera-kopuru horrek gainditu egiten du orain arteko kopururik altuena, 12.077, hau da, 2019an emandakoa”.

Emaitzek erakusten dute ekonomikoki eta sozialki irisgarria eta kalitatezkoa den garraio publiko bat erabiltzea erantzun egokia dela herritarren beharrei aurre egiteko, Europako egungo egoeraren ondoriozko bizitzaren garestitasunak areagotu egiten baititu behar horiek. Adibide gisa, emaitzen erakusketan MUGIrekin urrian egindako 5,3 milioi bidaiak nabarmendu dira, bigarren hilabetean, indarrean dauden deskontu bereziekin. Horiei esker, erabiltzaileek beren txartelen erdia kargatu behar dute orain prestazio berberak eskuratzeko.

MUGI tarifen % 50eko beherapena aplikatzearen ondorioz, lehen tartean (bidaia 1etik 20ra) txartelaren prezio arruntaren gaineko % 48ko deskontu orokorra % 74ra igo da. Bigarren tartean (21 desplazamendutik 50era), deskontu orokorra % 58tik % 79ra igaro da, eta, azkenik, hirugarren tartean (51 bidaia edo gehiago), aurrezkiaren ehunekoa % 95era igo da, indarrean dagoen % 50eko beherapenarekin.

MUGI sistemaren bidaiarien metatuari dagokionez, urrira arteko urteko panoramikan datu positiboaren baieztapena dugu, erabileraren zifrak pandemiaren aurreko garaitik gertuago jartzen dituena. 2019an ia 62 milioi bidaia zenbatu ziren urrira arte, eta joan den urriaren 31n, 2022ko bidaia-kutxatilan, 57 milioi inguru.

Operadore nagusiek nabarmen egin dute gora MUGI txartelarekin egindako bidaietan, aurreko urteetako irailarekin eta urriarekin alderatuta.
Urria aztertuz gero, Lurraldebusen bidaia-kopuruak gora egin du 2021eko 1.621.706tik 2022ko 1.852.248ra. Irungo hiri-bidaiak 26.000 desplazamendu baino gehiago izan ditu, 107.311tik 133.575era igaro baitira. Dbusen 2.033.075 bidaia erregistratu dira, eta 2021ean 1.793.709. Euskotrenek ere gora egin du 175.000 joan-etorri baino gehiagotan, 921.501etik 1.096.640ra igaro baita 2022an.

Renfe da MUGI txartelarekin bidaia-kopurua murrizten duen operadore bakarra, 2021eko 113.926tik 2022ko 50.654ra. Kasu honetan, doako bonuaren ezarpenak azaltzen du beherakada hori. Rafaela Romerok azpimarratu duenez, “Renferen titulua doakoa denez, MUGIk gora egin du, eta irmo egin du aurrera. Eta MUGI tarifa-sistemaren erabiltzaileak doakotasunera lekualdatu ahal izan diren Gipuzkoako lekuetan, ez da halakorik gertatu, eta erabiltzaileak gurekin geratu dira, MUGIrekin”.

Azken bi hilabeteetako datuen eta portaeren azterketak erakusten duenez, bidaiari kopuruak gora egin du Donostia – Gasteiz (DO02) lineetan lanegunetan, bai eta Donostia – Bilbo (DO01) lineetan ere; kasu honetan, jarduera berezia izan da igandeetan. 2019ko iraileko eta urriko datuekin alderatuta, erabilera % 120 igo da DO02 linean eta % 110 DO0 linean. Horrela, Donostia eta Bilbo lotzen dituen DO01 lineak 94.607 erabiltzaile izan ditu urrian, eta 87.608 irailean. Donostia eta Gasteiz lotzen dituen DO02 dokumentuan 37.195 bidaiari erregistratu dira urrian, eta 35.287 irailean.

Hori guztia tarifa berrien aplikazioarekin lotuta dago, zalantzarik gabe. Bere hitzaldian, Rafaela Romerok gogorarazi nahi izan du “erabiltzaile batek 3,35€ baino ezin dituela bidaiatu Donostiatik Bilbora MUGI txartelarekin. Tarifa hori are txikiagoa da tarifa hobaridunak dituzten erabiltzaileen kasuan (gazteriatik hasi eta desgaitasunen bat duten pertsonentzat edo errenta baxuak dituzten adinekoentzat, besteak beste)”.

Gipuzkoako Garraioaren Lurralde Elkarteak, Rafaela Romero Mugikortasuneko eta Lurralde Antolaketako diputatua buru duela, MUGI sistemaren etorkizuneko jardueraren eta portaeraren analisietan sakontzen jarraituko du, “kalitatezko eta sozialki bidezkoa den garraio publikoaren bidezko mugikortasunerako sarbidea ahalik eta mailarik handienean hobetzeko, kolektibo kalteberenen gizarte-babesa indartuz”.

  

387